Prof. dr hab. inż. Jerzy Sawicki, "Oliwa, lata czterdzieste", Rękopis, Gdańsk 2009, str. 7:
... Inny, łagodny widok efektów działań bojowych, istniał na obecnym placu Inwalidów. Na obszarze ówczesnej pętli tramwajowej, koło deskowego parkanu przed jadłodajnią "U Kucha" stały dwa uszkodzone autobusy miejskie. Były to pojazdy marki "Büssing", przerobione z napędu benzynowego na zasilanie gazem świetlnym. Cała powierzchnia dachu była zajęta przez sztywny pojemnik gazu, który napełniało się ze specjalnych punktów zasilania. Taki kiosk znajdował sie na Jana z Kolna przy wylocie z Robotniczej.
Owe autobusy niewątpliwie w dniu 25 marca 1945 przywoziły żołnierzy niemieckich dla wzmocnienia obrony Oliwy, gdyż tego dnia w godzinach popołudniowych uszkodzona została elektrownia Ołowianka, co spowodowało ustanie ruchu tramwajów. Wysadzenie wiaduktów kolejowych nad Grunwaldzką, Sprzymierzonych [Wita Stwosza], Polanki i Słowackiego wykonano następnego dnia, w ramach obrony przed natarciem Rosjan.
|
Tramwaj zjeżdżający z ul. Rybińskiego w okolicy bramy do parku na Plac Inwalidów. Około 1946 roku. Zbiory Krzysztofa Gryndera.
Po 1945 roku wykorzystano nitkę techniczną łączącą tor prowadzący do Jelitkowa z pętlą tramwajową dla skomuniko-wana Oliwy z Jelitkowem. Dawny tor prowadzący do Domu Bramnego został wyłączony z użytku.
|