Start  ›  Ulice  ›  Wita Stwosza  ›  Kronprinzenallee 110, 112 ›


Zajezdnia tramwajowa przy ul. Kronprinzenallee 110, 112. Około 1940 roku.     Ze strony www.FotoPolska.eu (KC).

W 1935 roku uruchomiono nową zajezdnię tramwajową przy ulicy Kronprinzenallee nr 110 (Wita Stwosza) w Oliwie. Nowa zajezdnia posiada dwie hale postojowe z nowocześnie wyposażonymi warsztatami. W latach 1945-1947 mieściła się tu (Wita Stwosza 112) dyrekcja Miejskich Zakładów Komunikacyjnych.

Zobacz:
Zajezdnia tramwajowa Wrzeszcz, www.FotoPolska.eu

Przystanki na "An der elektrische Strassenbahn" w 1905 roku:

7 ter Hof -w okolicy zajezdni tramwajowej
Friedenschluss -w okolicy ul. Abrahama
4 ter Hof -w okolicy ul. Macierzy Szkolnekj
Waisenhaus -w okolicy ul. Ksaprowicza
Armenanstalt -w okolicy ul. Orkana i Noakowskiego
Endpunkt Oliva -naprzeciw ul. Opata Rybińskiego


Jesienią 1945 roku z placu manewrowego we Wrzeszczu (przy Grunwaldzkiej, między ulicami Czarną i Braci Lewoniewskich) wprowadzono na tory tramwajowe parowóz w celu usunięcia zwalonego mostu przy Zajezdni Wrzeszcz.

Źródło: Jerzy Sawicki, Mariusz Uziębło, "Elektrownia
przy Targu Rakowym" (rękopis), Gdańsk 1999, str. 5


Zobacz: Jerzy Sawicki, "Oliwa, lata czterdzieste" (rękopis), Gdańsk 2009, str 8-9, fragment:
W początku listopada podjęto próby usunięcia zapory przez wyciągnięcia jej za pomocą dwu czołgów. Nie dało to efektu wobec czego przystąpiono do cięcia złomu palnikami acetylenowymi.






Zajezdnia tramwajowa przy ulicy Kronprinzenallee nr 110.
Około 1940 roku.
  Pobrano z www.FotoPolska.eu (KC).



  Danziger Elektrische Strassenbahn A.G. Książka adresowa z 1936-1937 roku.   Zbiory Pomorskiej Biblioteki Cyfrowej.


  Danziger Elektrische Strassenbahn A.G. Książka adresowa z 1937-1938 roku.   Zbiory Piotra Mazurka.



  Danziger Elektrische Strassenbahn A.G. Książka adresowa z 1939 roku.   Zbiory Krzysztofa Gryndera.


Dziennik Bałtycki nr 64 z 5. 3. 1950 roku.   FB Strzyża i Okolice.

Komentarze:
Jerzy Wittman: Ja pamiętam, ze niezależnie od zabaw w tym złomowisku i kolejnym położonym po tej samej stronie kawałek za Abrahama z złomu tramwajowego demontowaliśmy piękne listwy drewniane, które służyły nam do produkcji łuków i mieczy. Ech... Piękne to były czasy.
Aleksander Żubrys: Byłem 4 latkiem i pamiętam ten teren i nieco dalszy (wielką przestrzeń dzisiejszego UG) zarzucony właśnie wrakami pojazdów, sprzętu wojskowego. Między nimi prowadziły ścieżki, które przemierzałem z moją opiekunką, Niemką z Gdańska, cudowną, ciepłą kobietą. Mijane złomowisko -pobojowisko robiło niesamowite, dla małego chłopca, wrażenie. Do dziś, po 70 latach mam to przed oczami.


  Danziger Elektrische Strassenbahn A.G. Książka adresowa z 1940-1941 roku.   Zbiory TPG Strefa Historyczna WMG.


  Danziger Elektrische Strassenbahn A.G. Książka adresowa z 1942 roku.   Zbiory Pomorskiej Biblioteki Cyfrowej.



B. Kowalski. Książka telefoniczna okręgu gdańskiego z 1946 r.
Zbiory Krzysztofa Gryndera.



Budynek dyrekcji Miejskich Zakładów Komunikacyjnych.
1949 rok.
  Pobrano z www.FotoPolska.eu (KC).



Początek strony.