Start  ›  Firmy, Hotele, Restauracje  ›  Fabryka kolejek Hoene  ›

Hoene - al. Grunwaldzka 479.

Firmę "Walter Hoene" założono w październiku 1920 roku w Gdańsku przy ul. Podwale Grodzkie (Stadtgraben 13). W latach 1923-1924 jak podawała jedna z reklam "zostały wybudowane przez firmę nowocześnie urządzone zakłady, w roku ubiegłym [1928] jeszcze znacznie rozszerzone". Zakłady te mieściły się w Oliwie przy al. Grunwaldzkiej 479 (wówczas Danziger Straße 23).
Fabryka "Polski Przemysł Kolejowy" Walter Hoene Sp. z o.o. znajdowała się w pobliżu stacji kolejowej Oliwa co umożliwiło bezpośrednie jej podłączenie z bocznicą tej stacji.
Stanowiska dyrektorów firmy obejmowali: Ernest Goldstein, Gdańsk ul. Długie Ogrody (Langgarten 27a) i Fryderyk Liesegang, Sopot ul. Grunwaldzka (Südstraße 74a).

Firma produkowała i handlowała w Polsce i Wolnym Mieście Gdańsku całym asortymentem używanym do budowy kolei polnych i wąskotorowych. W swej ofercie posiadała: lokomotywy parowe i motorowe, lokomotywy przetokowe, wagony towarowe, wózki kolebkowe i skrzyniowe, podkłady drewniane i stalowe, tory, zwrotnice, obrotnice oraz części zapasowe dla taboru kolejowego.
Produkty tej firmy kupowały m.in. Wschodniopruskie Koleje Wąskotorowe (Die Westpreussische Kleinbahnen Aktiengesellschaft) z Żuław.

W dniu 13 października 1930 roku Hoene zarejestrowała w Katowicach Polskie Towarzystwo Sprzedaży Wyrobów Firmy Walter Hoene Sp. z o. o. Dyrektorem tego oddziału został wówczas Arno Wischneckow. Prócz oddziału w Katowicach firma posiadała również wiele przedstawicielstw w Polsce (m.in. w Poznaniu, Lwowie i Wilnie). Przedstawicielstwo w Warszawie przy ul. Jeziorańskiej 15 prowadził L. Hoffman.

W 1934 roku tak się reklamowała w Gazecie Handlowej (Warszawa 13 października):
     Dominujące stanowisko w przemyśle maszynowym w Gdańsku zajmuje firma Walter Hoene, sp. z o. o., fabryka kolejek polnych w Gdańsku. Firma ta fabrykuje we własnych zakładach w Oliwie (W. M. Gdańsk), wyposażonych w urządzenia, odpowiadające wszechstronnym wymogom nowoczesnej techniki, wszelkiego rodzaju kolejki polne, lokomotywy parowe i motorowe, tory kolejowe, tabor kolejowy oraz części zapasowe dla toru i taboru kolejowego. Do swej produkcji używa fabryka W. Hoene wyłącznie polskich surowców, czem przyczynia się niewątpliwie do zacieśnienia stosunków handlowych między Polską a Gdańskiem.
     Firma Walter Hoehne, mając swą główną siedzibę w Gdańsku, zarejestrowaną jest też w Polsce przez swój Oddział w Katowicach i posiada na terenie Rzeczy pospolitej liczne filje i zastępstwa we wszystkich większych miastach. Zasięg klientów firmy jest b. wielki i zalicza ona między innymi do swych stałych odbiorców władze polskie, zakłady przemysłowe, przedsiębiorstwa budowlane i rolne, wykonując nadane jej zlecenia ku ich największemu zadowoleniu.


Po II wojnie światowej fabryka Waltera Hoene działała jeszcze przez jakiś czas pod Zarządem Państwowym. Jej dyrektorem (1946) był wówczas B. Kowalski, Oliwa ul. Wita Stwosza (Sprzymierzonych 112).
W czerwcu 1945 roku Gazeta Gdańska podawała: Największa fabryka na terenie Oliwy i Sopot, Zakłady Przemysłu byłej firmy Hoene, zatrudniają obecnie ponad 100 ludzi (Polaków i Niemców) przy montażu i remoncie, przeprowadzonym już w 95 proc. Specjalnością fabryki były wagoniki wąskotorowe i wywrotki, konstrukcja żelazna. W najbliższej przyszłości Zakłady będą wykonywać wszelkie montaże dla polskiego przemysłu budowlanego. Uruchomienie fabryki uzależnione jest od dostawy prądu z Gdańska. Potrzebni będą wtedy fachowcy rzemieślnicy. Chwilowo z braku sił męskich pomocnicze prace wykonują kobity - Niemki.

Od 1951 roku do co najmniej 1965 r. to Zakłady Remontowo-Montażowe.

Fabrykę wchłonęły powstające Zakłady Łożysk Ślizgowych Bimet (w Oliwie od 1952 jako Gdańska Wytwórnia Części Samochodowych). Obecnie (2012) po fabryce nie ma już żadnych śladów prócz fragmentu bocznicy stacji Gdańsk-Oliwa prowadzącej do Federal-Mogul Bimet S.A.

Piotr Leżyński


Fragment z albumu: Herder Institut, Gdańsk na fotografii lotniczej
z okresu międzywojennego, Via Nowa Wrocław 2010.




Reklama. Gazeta Handlowa z 09.03.1935 roku.
Internet: www.ebuw.uw.edu.pl.



Fragment papieru firmowego. 1937 rok.
Zbiory Krzysztofa Gryndera.



Fragment papieru firmowego z 2 połówy lat 40 XX wieku.
Internet: www.Allegro.pl.



Ogłoszenie z Dziennika Bałtyckiego wydanego w dniu 15. 02. 1947 r.
Zbiory Bałtyckiej Biblioteki Cyfrowej.



Wagon węglarka 2-osiowa z hamulcem ręcznym z kolei gdańskiej.
Został wyprodukowany w oliwskiej wytwórni Walter Hoene
pomiędzy 1925 a 1927 rokiem.
Po wojnie, gdy koleje gdańskie zostały włączone do PKP,
wagon otrzymał oznaczenie Wh 23383.
Internet: www.kolejrogowska.pl.

Początek strony.